Oddział przedszkolny – materiały do zajęć na dni 22 – 26 czerwca

Temat tygodnia:

WAKACJE

PONIEDZIAŁEK – 22 czerwca – W GÓRACH

  1. Ćwiczenia poranne – Celem zajęć jest wyzwalanie aktywności ruchowej przy muzyce. Zapraszam rodziców i dzieci do zabawy muzyczno – ruchowej ,,Gimnastyka”,  dostępne w linku: https://www.youtube.com/watch?v=UD3N8JV0GRc 
  2. Góry to…”- zabawa słowna. Zabawa w skojarzenia. Dziecko mówi z czym kojarzą mu się góry dokańczając rozpoczęte zdanie: „Góry to…”.
  3. Góralskie liczenie”- zajęcia matematyczne (załącznik nr 1)

Proszę wydrukować załącznik. Dziecko wycina liczmany owieczek.

  • Owieczki”

Policz, ile masz wszystkich owieczek?

  • Juhasowe liczenie”- ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu

Rodzic czyta polecenie, dziecko wykorzystując liczmany próbuje rozwiązać zadanie.

I. Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie

Dwie w góry mu uciekły.

Ile teraz masz owiec, juhasie?

(Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Udziela odpowiedzi na pytanie: Teraz jest 8 owiec. Tak samo postępuje przy innych zadaniach.)

II. Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody.

Ale cztery starsze owce uciekły z zagrody.

Policz teraz szybko mi ile owiec w zagrodzie śpi?

III. Na hali, na hali raz się tak zdarzyło

że do 7 starszych owiec, 3 młode przybyły.

Powiedz teraz mi –ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?

IV. Na łące pod górą juhas owce pasie;

cztery czarne owce i pięć białych hasa.

Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?

V. Na hali, na hali tak się raz zdarzyło,

miał juhas 5 owiec, lecz mu dwie przybyło.

Policz teraz mi ile owiec w zagrodzie śpi?

  1. Wspinaczka górska”- zabawa ruchowa.

Jesteśmy w górach, wspinamy się wysoko (kolana unosimy wysoko w górę), idziemy ciężko pod górę. Hurra, jesteśmy na szczycie! (dziecko staje na palach oraz wyciąga wysoko ręce do góry). Rozglądamy się dookoła, w lewo, w prawo, jeszcze raz w lewo i prawo. (wykonujemy przy tym skręty). Schodzimy na paluszkach w dół.

  1. Praca z KP 4 strona 36 i 37 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.
  2. Góry”- praca plastyczna

Potrzebne materiały oraz instrukcja wykonania pracy w załączniku nr 2.

  1. Góry nasze góry”- ćwiczenie grafomotoryczne (załącznik nr 3)

Popraw ołówkiem kropkowane linie i pokoloruj obrazek kredkami.

  1. Wakacyjne akcesoria”- zabawa dydaktyczna

Rodzic wkłada do małego plecaka przedmioty, które kojarzą się z wakacjami np. okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, sandały itp. Dziecko z zasłoniętymi oczami losuje z plecaka dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.

WTOREK – 23 czerwca – NAD MORZEM

  1. Ćwiczenia poranne – Zabawa orientacyjno- porządkowa „Samochody”
    Bieg w jednym kierunku.
    Reagowanie na zmianę tempa podawanego przez rodzica:
    powoli, szybciej, szybko, wolniej, stop.
  2. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby „Bursztynek” oraz rozmowa na temat jego treści.

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani. – Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę. – Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą. Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika. – Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola. – Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek. – Nie wiem, nie sprawdzałam. Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce. – A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.  „Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek. Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą. – Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą. Do pokoju przybiegła Ada. – Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie. – Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek. – To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada. – Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek. – Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała. Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

• Rozmowa na temat opowiadania:

– Czego nie mogły doczekać się dzieci w przedszkolu?

– Co przywiozły dzieci w tamtym roku z wakacji?

– Co znajdowało się w bursztynie?

– Opowiedz historyjkę o zatopieniu komara w żywicy i powstaniu bursztynu.

  1. Pamiątki znad morza”- zabawa dydaktyczna(załącznik nr 4). Sprawdź jakie pamiątki znad morza przywiozą dzieci.
  2. Zabawy z piłką”- zestaw zabaw ruchowych (załącznik nr 5). Proszę wyświetlić załącznik i wykonać wszystkie polecenia.

  3. Praca z KP 4 strona 38 – doskonalenie percepcji zwrokowej i zdolności grafomotorycznych.

  4. Skarby znad morza – zagadkowo”- rozwiązywanie zagadek słownych

Może być niebieskie, szare lub zielone.
Bywa spokojne lub bardzo wzburzone.
Kiedy jego brzegiem ludzie spacerują,
jego fale stopy ich całują.
(morze)


Jest lekkie okrągłe
i do nadmuchania.
Przyda się każdemu
w nauce pływania.

(koło ratunkowe)


Biały ptak ponad falami
lata lecz nie śpiewa.
Letnią porą cała plaża,
krzykiem jej rozbrzmiewa.
(mewa)

Gdy do ucha ją przyłożę,
morza szum powróci do mnie.
W tej skorupce, małe morze,
lato może nam przypomnieć.
(muszelka)

Można na niej się opalać,
Zamki z piasku też budować.
Gdy się znudzi, można z mamą
Brzegiem morza spacerować.
(plaża)

  1. Podwodny świat”- praca plastyczna

Proszę obejrzeć filmik, a następnie inspirując się nim proszę wykonać akwarium w słoiku, wykorzystując dostępne w domu materiały.

https://www.youtube.com/watch?v=FZO9DkmVsWE

ŚRODA – 24 czerwca – W CO SIĘ BAWIĆ LATEM

  1. Ćwiczenia poranne – „Gimnastyka na wesoło”- zestaw zabaw muzyczno- ruchowych

Proszę postępować zgodnie z instrukcją słowną prowadzącej: https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U

  1. Wakacyjna przygoda” – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Borowieckiej i rozmowa inspirowana treścią.

W pierwszy dzień wakacji Błażej i Milenka mieli jechać z rodzicami do dziadków na wieś. Od kilku dni odbywało się wielkie pakowanie, żeby przypadkiem niczego nie zapomnieć. Dzieci wybierały swoje ulubione zabawki, mama kompletowała ubrania na wyjazd dla całej rodziny, a tata upychał to wszystko w walizkach. – Tato, jeszcze miś – upomniała się Milenka o swoją ulubioną maskotkę, siedząc na walizce, aby tata mógł ją jakoś domknąć. – Miś już się nie zmieści – oznajmił tata. – Będziesz musiała trzymać go na kolankach. Wszyscy bardzo się cieszyli na ten wyjazd i ponaglali tatę, by jak najszybciej poszedł po samochód. Tata wziął już nawet ze sobą jedną walizkę, by później było mniej noszenia, lecz po piętnastu minutach wrócił z tym samym bagażem w ręku i z bardzo smutną miną. – Auto się popsuło – oznajmił od progu. To była najgorsza rzecz, jaka tylko mogła się wydarzyć tego dnia. Awaria okazała się na tyle poważna, że pan mechanik odholował samochód do warsztatu i zapowiedział, że naprawa potrwa co najmniej tydzień. Mama od razu zatelefonowała do babci z wiadomością, że ich przyjazd się opóźni, a Błażej strasznie się popłakał. Zresztą wszystkim było bardzo przykro z tego powodu. Lecz już następnego dnia mama obudziła dzieci bardzo wcześnie rano, gdyż miała dla nich dobrą wiadomość. Wieczorem wpadli z tatą na pomysł, że pojadą do dziadków pociągiem. Wszystkie rzeczy przepakowali w nocy do plecaków, które stały teraz w przedpokoju, i po szybkim śniadaniu znów byli gotowi do drogi. Błażej i Milenka jeszcze nigdy nie jechali pociągiem, więc ten pomysł spodobał im się jeszcze bardziej, niż gdyby zwyczajnie mieli podróżować autem. Podróż pociągiem to była prawdziwa wakacyjna przygoda. Wszystko było nowe i bardzo interesujące. Dzieci zajęły miejsca przy oknach i zapisywały w notesach nazwy kolejnych stacji, na których zatrzymywał się pociąg. Niektóre z nich były bardzo zabawne, a inne strasznie trudne do zapisania. Potem przyszedł pan konduktor, by sprawdzić bilety. Zapytał, dokąd jadą, i życzył im miłej podróży. A do tego widoki za oknem były zupełnie inne niż te, które widzi się, jadąc samochodem. Pociąg jechał przez gęste lasy, mijał pola, na których można było zobaczyć sarny i dzikie zające, a raz nawet wjechał do tunelu i na chwilę zrobiło się zupełnie ciemno. Tak, że aż tata musiał włączyć latarkę w telefonie, bo Milenka trochę się bała. Kiedy po kilku godzinach dotarli do małego miasteczka, pan konduktor pomachał im na do widzenia, zagwizdał gwizdkiem i pociąg odjechał w dalszą drogę. Lecz to wcale nie był jeszcze koniec ich podróży. Na dworcu wsiedli w autobus, który zawiózł ich już znanymi drogami do miejscowości, gdzie mieszkali dziadkowie. Od przystanku do domu babci i dziadka był jeszcze niewielki kawałek, który trzeba było pokonać na piechotę. Wszyscy założyli więc na plecy swoje plecaki, Milenka wzięła na rączki swojego misia i dziarskim krokiem ruszyli ścieżką na skróty przez las. Wysokie drzewa dawały przyjemny cień. Leśna dróżka doprowadziła ich na skraj wsi, skąd doskonale widzieli już dom babci i dziadka. Dziadziuś wyszedł im na spotkanie, a babcia nakryła stół na werandzie, gdzie czekał na nich pyszny obiad i kompot z czereśni. To była niezapomniana wakacyjna wycieczka. Błażejowi i Milence tak bardzo spodobała się podróż pociągiem, że zgodnie stwierdzili, że  teraz już tylko w ten sposób będą jeździli do dziadków, bo to o niebo lepsze niż jazda autem.

Rozmowa inspirowana opowiadaniem:

– Gdzie miała jechać rodzina w pierwszym dniu wakacji?

– Dlaczego rodzice nagle odwołali wyjazd?

– Na jaki pomysł wpadli mama z tatą?

– Co robiły dzieci w pociągu?

– Czym jeszcze podróżowała rodzina, by dotrzeć do dziadków?

– Czym wy mieliście okazję podróżować?

– Który sposób podróżowania lubicie najbardziej?

– Który, waszym zdaniem, sposób jest najwygodniejszy i najciekawszy?

  1. Lato na wakacjach”- zajęcia umuzykalniające – piosenka w załącznikach.

Naucz się słów piosenki, następnie wysłuchaj melodii i zaśpiewaj.

I. Idzie lato poprzez pola,

roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.

Wita lato wszystkie dzieci:

Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.

Ref.: Na na na na na na na na na na na na,

już wakacji nadchodzi czas.

Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,

bo wakacji nadchodzi czas!

II. Więc walizki spakujemy,

plecak, piłkę i materac zabierzemy.

Z mamą, tatą, siostrą, bratem

po przygodę wyruszymy razem z latem.

Ref.: Na na na…

  1. Praca z KP 4 strona 39 – układanie rymów.

CZWARTEK – 25 czerwca – MOJE WAKACJE

  1. Ćwiczenia poranne – https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
  2. Rodzinna wyprawa”- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo- skutkowego na podstawie historyjki obrazkowej (załącznik nr 6).

Rodzic wyświetla dziecku po kolei ilustracje historyjki obrazkowej i prosi, aby dziecko opisało co widzi na obrazku. Proszę zwrócić uwagę, aby dziecko wypowiadała się całym zdaniem. Przed wyświetleniem następnej ilustracji można zadać dziecku pytania np. Jak myślisz co się wydarzy dalej? Jak sobie poradzi rodzina? Po omówieniu historyjki obrazkowej proszę zapytać dziecko o plusy i minusy takiej wyprawy oraz czy dziecko chciałoby pojechać na taką rodzinna wyprawę?

  1. Praca z KP 4 strona 40 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych.
  2. Wakacyjne plany”- zabawa plastyczna (załącznik nr 7)

Proszę wydrukować dziecku załącznik. Dziecko ozdabia postać, w taki sposób, aby obrazowała jego samego. Proszę, aby dorysowało lub wykleiło włosy, ozdobiło bluzkę. Następne na okularach rysuje miejsca, które chciałby/chciałaby odwiedzić podczas wakacji (przykład pracy w załączniku).

  1. Wakacje”- zabawa dydaktyczna (załącznik nr 8)

Przyjrzyj się uważnie dzieciom. Czy domyślasz się gdzie spędzą wakacje? Po czym poznałeś/ poznałaś? Połącz dziecko z tym miejscem.

  1. Piraci „ – https://www.youtube.com/watch?v=F5xtCa4MPjk zapoznanie z piratami. Proszę, aby dzieci wysłuchały piosenki o piratach i po wysłuchaniu piosenki powiedziały, kto wyruszył w pogoń za nimi, oraz kto uratował statek.
  2. Mniej, więcej”- zabawa matematyczna (załącznik nr 9)

Pamiętasz nasze matematyczne krokodyle? Zobacz na zadanie, porównaj liczby i wstaw odpowiedni znak.

PIĄTEK – 26 czerwca – BEZPIECZNE WAKACJE

  1. Ćwiczenia poranne – https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
  2. Bezpieczne wakacje” – proszę ,aby dzieci obejrzały film edukacyjny o tematyce Bezpieczne wakacje, po obejrzeniu zachęcam do rozmowy z dzieckiem. Możemy zadawać pytanie: Co byś zrobił, gdybyś się zgubił, Czy możesz sam wchodzić do wody? Itp. – https://www.youtube.com/watch?v=N4X0RhlMf7Y
  3. Znaki” – doskonalenie umiejętności czytania znaków zakazu, ostrzegawczych oraz informacyjnych, z którymi można się spotkać podczas wakacji – zachęcam rodziców do pokazywania dzieciom znaków podczas spacerów, wyjazdów.

PAMIĘTAJMY !

Dziecko naśladuje dorosłych, to my rodzice powinniśmy wystrzegać się wszelkich błędów, brawury i lekceważenia przepisów –gdyż jesteśmy obserwowani nieustannie przez dziecko, które przyjmuje nasze postępowanie za normę i naśladuje nas.

ZDROWIE, ŻYCIE I BEZPIECZEŃSTWO NASZYCH DZIECI JEST NAJWYŻSZĄ WARTOŚCIĄ, O KTÓRĄ POWINNIŚMY SIĘ TROSZCZYĆ !

Apel do dzieci ( kilka cennych rad i uwag jak spędzić bezpieczne wakacje)

  • Rower i wrotki, piłka

– Pamiętaj, jezdnia to nie plac zabaw ! Zachowaj na niej wyjątkową ostrożność !

– Należy korzystać ze ścieżek rowerowych !

– Nie pożyczaj roweru nieznajomym !

– Zakładaj kask rowerowy na głowę !

– Podczas przechodzenia przez jezdnie ,korzystaj z przejść dla pieszych !

– Graj w piłkę daleko od ulicy !

– Uważaj na jezdni biegnąc po piłkę !

  • Nad wodą

– Kąpiemy się tylko w miejscach oznakowanych i wyznaczonych do kąpieli!

– Nigdy nie skacz do wody w miejscach, których nie znasz dna !

– Słuchaj poleceń ratownika !

– Kąp się w miejscach dozwolonych tylko pod opieką rodziców !

– W wodzie bądź ostrożny, nie utrudniaj kąpieli innym !

– Przestrzegaj regulaminu kąpieliska !

  • W górach

– Zawsze idź szlakiem wyznaczonym !

– Słuchaj się opiekuna !

– Nie zbaczaj ze szlaku !

– Nie wyruszaj w góry podczas burzy !

Kochane Dzieci zbliżają się wakacje, na ten czas życzymy Wam udanego wypoczynku. Cieszcie się z każdego słonecznego dnia i z każdej przeżytej przygody. Bawcie się dobrze, leniuchując w przydomowych ogródkach, na złocistych plażach, w górach i nad jeziorami. Wierzymy, że wszyscy spotkamy się zdrowi, wypoczęci, opaleni i w doskonałych humorach w nowym roku szkolnym. Niech rozpoczynające się wakacje będą dla wszystkich dobrą okazją do rodzinnego odpoczynku oraz wspierania pasji i zainteresowań. Życzymy, wszystkim uczniom i rodzicom by nadchodzące wakacje były spokojne i pełne niezapomnianych wrażeń.

   

Zalacznik nr1 (1)

Zalacznik nr1 (2)

Zalacznik nr6

Zalacznik nr 7