Dzień twórczości

Powiększ obrazOdbite na kartce kolorowe ręce

Dnia 17 czerwca 2021 roku odbył się dzień prezentacji  projektów edukacyjnych. Nad całością czuwały i inspirowały do działań panie dyrektor Hanna Wójcik, Anna Kołodziejak i Jolanta Pużuk. Czas pandemii zmusił nauczycieli oraz uczniów do pracy w niecodzienny sposób. Wychodząc naprzeciw młodzieży, nauczyciele chcieli przypomnieć, iż nauka nie jest tylko nudnym obowiązkiem, ale również niesie za sobą wiele przyjemności. W ramach Ogólnoszkolnego Projektu uczniowie z wielką inicjatywą włączyli się w tworzenie poszczególnych wystaw. Pamiętając o reintegracji środowiska szkolnego oraz odbudowaniu poprawnych relacji społecznych, społeczność szkolna wyszła z inicjatywą pod hasłem “Hello- Szkoła da się lubić a nauczyciel nie gryzie. Jesteśmy dla Was!”.

Chcielibyśmy zacząć od prezentacji wynikającej z innowacji naukowej której prowadzącymi są Pani Anna Kozak-Kawka i Pani Monika Knap. Zajęcia miały na celu przybliżyć formy wypowiedzi za pomocą znanej i lubianej przez młodzież sagi o przygodach Harry/ego Pottera. Literatura budząca kontrowersje okazała się interesującym materiałem dydaktycznym. Wychodząc naprzeciwko uczniom i ich zainteresowaniom chwila magii nikomu nie zaszkodzi. Z tego względu zaprosiliśmy uczniów w inny świat – świat Hogwartu. Parafrazując słowa samej J. K. Rowlingjeśli sądzisz, że w dobie komputerów sztuka czytania zanikła, zwłaszcza wśród dzieci, to niezawodny znak, że jesteś W BŁĘDZIE.

Kolejną prezentacją wykonaną pod kierunkiem tych same nauczycielek była “Epoka literacka”. Pani Anna i Pani Monika mały na celu ukazanie uczniom wielkich pisarzy romantycznych jako normalnych ludzi, który mieli swoje słabości, zainteresowania oraz toczyli między sobą konflikty. Każdy z nas wie, że “Słowacki wielkim poetą był”, Adam Mickiewicz napisał “Pana Tadeusza” a Cyprian Kamil Norwid na swoją chwilę otrzymał dopiero po śmierci. Jednak czy równie dobrze wiemy kto był wielką miłością Mickiewicza lub jaką opinię o Juliuszu Słowackim miały osoby które go znały? Właśnie na te pytania postanowiły odpowiedzieć Panie.

Inną interesującą propozycję przygotowali uczniowie pani Joanny Nowak. Projekt matematyczny pt.  “Makieta mojej szkoły.”, przygotowywali uczniowie z klasy 7b, 7c, 7f oraz kl. 8c.Zadaniem uczniów było wykonanie w pewnej skali, wszystkich budynków całej szkoły oraz jej otoczenia, w jak najbardziej wiarygodny sposób. Bardzo ważnym elementem makiety było wykorzystanie w tej pracy brył przestrzennych – graniastosłupów. Praca w zespołach 4-5 osobowych trwała prawie miesiąc.
Uczniowie bardzo chętnie zaangażowali się w prace projektowe, po tak długiej przerwie w kontaktach między sobą. Podczas tworzenia makiety, wykazali się przy tym ogromną pomysłowością oraz współpracą zespołową.

Klasa 5d wraz z Panią Agnieszką Chorłowską wykonała projekt pod tytułem: „Totalne remonty klasy piątej”. Głównym założeniem projektu było przedstawienie wykorzystania matematyki w życiu codziennym i zwrócenie uwagi jak wielka rolę odgrywają poznawane przez nich wiadomości i umiejętności matematyczne.  Uczniowie pod czujnym okiem nauczyciela za cel wybrali remont mieszkania wliczając w to min.: malowanie ścian, wymianę podłóg, układanie płytek oraz kupno nowych mebli. Zadaniem projektowym jakie mieli wykonać uczniowie było ułożenie zadań o tematyce. remontowej, wyszukanie potrzebnych materiałów i cen tych produktów. Umiejętności matematyczne były w tym przypadku narzędziem obliczeniowym. W zadaniach wykorzystane były umiejętność obliczania pól prostokątów i kwadratów oraz ćwiczenie sprawności rachunkowej (dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb). Wyobraźnia przestrzenna i zmysł plastyczny, także odegrały wielką rolę podczas realizacji projektu. Przygotowanie odpowiednich zadań wymagało od nich kreatywności i wykorzystania podanych informacji o produktach . Dzięki realizacji tego projektu, każdy z jego uczestników miał możliwość przekonać się jak wiele pracy potrzeba, aby planowany remont doszedł do skutku i, że matematyka jest tu nieodzownym kluczem do sukcesu.

Kolejny znakomity pomysł miały Pani Aneta Sołoducha, Pani Anna Sulej oraz Pani Agnieszka Sikorska które postanowiły stworzyć wraz z uczniami plakaty na temat Praw Dziecka”. Projekt Znam swoje prawa został przygotowany dla uczniów klas 4 – 5. W ramach projektu uczniowie wykonują plakaty z prawami dziecka zawartymi w Konwencji Praw Dziecka. Zdarza się, że dzieci myślą iż mają jedynie same obowiązki. Dzieje się tak ponieważ  nie znają  swoich praw. Prosta forma jaką jest plakat w prosty i czytelny sposób przypomni uczniom jakie są ich prawa. Uczniowie wzięli udział w quizach oraz zabawach integracyjnych.

Również pani wicedyrektor Jolanta Pużuk przygotowała ze swoimi uczniami projekty. Pierwszym z nich jest “Matematyka na wesoło”, dzięki któremu uczniowie będą mieli okazję spojrzeć na królową nauk w trochę inny sposób- różne ciekawostki i żarty matematyczne. Dzięki takim zabawom nasza młodzież zobaczy, że NIE TAKA MATMA STRASZNA JAK JĄ MALUJĄ.

Drugi projekt wykonany pod kierunkiem pani Jolanty Pużuk  ma już poważniejszą tematykę. “Co wiemy o trójkątach i czworokątach?” to myśl skierowana do klas 7. W przyjemny sposób mogli oni utrwalić swoją wiedzę o podanych figurach geometrycznych. Wniosek jest jeden – GEOMETRIA DA SIĘ LUBIĆ.

Kolejną matematyczną propozycję uczniowie dostali od Pani Anny Marczuk. Jej projekt pod tytułem “W krainie liczb” ma na celu przybliżyć młodzieży różnorodność tego zagadnienia matematycznego. Czym są liczby pierwsze? Co to jest liczba Pi? Czy istnieje magiczna liczba? Co różni liczbę naturalną od całkowitej? Po co istnieją cyfry rzymskie? Na te wszystkie odpowiedzi można znaleźć odpowiedź u Pani Anny Marczuk. Kolejny przykład, na to, że MATEMATYKA DA SIĘ LUBIĆ.

Pismo oraz książka towarzyszą ludziom od wielu wieków. Nie mogło więc zabraknąć w naszych projektach takiego poświęconego właśnie jej. Pani Grażyna Kühn jest odpowiedzialna za projekt “Historia książki” którego celem było poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy na temat historii pisma i książki od czasów najdawniejszych do współczesnych, jak również uzmysłowienie uczniom jak cennym i rzadkim przedmiotem była kiedyś książka oraz ukazanie jej wartości i znaczenia na każdym etapie życia człowieka. Przedstawiono najważniejsze fakty z historii powstania pisma oraz książki na przestrzeni wieków. To była podróż po historii książki – wynalazku, który odmienił oblicze ludzkości.

“Kahoot matematyczny : „Potęgi” Matematyczny tutorial ”Procenty”” to następna matematyczna propozycja wśród wielu projektów, stworzona przez Panią Katarzynę Chmielewską. Kahoot to system do łatwego i sprawnego tworzenia i rozgrywania interaktywnych quizów dla grup uczniów lub uczestników jakichś eventów. Poza niezwykle prostą stroną techniczną i organizacyjną, umożliwia natychmiastowy dostęp do wyników i statystyk. Nasz Kahoot dotyczy potęg i procentów, które pełnią bardzo ważną rolę w naszym codziennym życiu. Uczniowie mają możliwość zweryfikować swoją wiedzę poprzez dobrą zabawę.

Pani M. Świtek to osoba odpowiedzialna za projekt “Geografia -Kanada – prezentacja dla klas 7.”. Celem prezentacji jest przybliżenie uczniom tak pięknego i odległego kraju jakim jest Kanada. Jaka jest stolica tego kraju? W jakim języku się tam mówi? Czy kanadyjczycy naprawdę wszystko jedzą z syropem klonowym? Na te i wiele innych pytań dotyczących tego kraju odpowiedzi znajdziecie w naszym projekcie.

Dla uczniów myślących, że znają wszystkie piękne miejsca w naszym kraju Pani Dorota Daniel i Joanna Janicka przygotowały projekt “Moja ojczyzna – prezentacja pięknych miejsc”. Nasi uczniowie, jak na dorastających patriotów przystało, chętnie dowiedzą się więcej o pięknie naszej ojczyzny, utrwalą pisownię wielkich liter. A wszystko to w formie zabawy. Czego chcieć więcej?

Pani Marzena Czerko wraz z klasami 8a oraz 8b przeniesie nas w magiczny świat eksperymentów fizycznych. Dzięki nim uczniowie naszej szkoły będą mogli poczuć się jak na prawdziwym Wydziale Fizycznym renomowanej uczelni. Nauka poprzez zabawę to coś co młodzież naszej szkoły lubi najbardziej.

Klasy 4d i 6a wraz z Panią A. Derkatką oraz Panią J. Grochowską przygotowały projekt “Sztuczki na kendamie”. II edycja konkursu w układaniu kostki Rubika”. Układanie kostki Rubika to coś dzięki czemu doskonalimy motorykę małą, zdolności manualne oraz logiczne myślenie. Młodzież szkolna z pewnością doceni taki sposób na ćwiczenie cierpliwości oraz wytrwałości tak niezbędnej dla ludzi w ich wieku. Niepozorna rzecz, a cieszy.

Coś dla odmiany – język angielski i „Mój ulubiony sport” to projekt klasy 5d i pani Zuzanny Polak.

A dla uprzyjemnienia wydarzenia dziewczynki z klas 3c, 4c i 6b zatańczyły i przygotowały prezentację o tańcu. Ich trenerkami były panie A. Kożuchowska, J. Nurzyńska i K. Kotowska.

Szkoła Podstawowa nr 9 jest niezwykłym miejscem łączącym pasję nauczycieli oraz chęci do nauki uczniów. To właśnie dla Was to robimy , bo gdyby nie młodzi studenci nasze życie było by puste. Nauka to wspaniała przygoda, tylko od Was zależy czy dacie się jej porwać.