Z końcem marca br. dobiegła końca realizacja II modułu innowacji pedagogicznej „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” realizowanej przez klasę 3b.
„Naukowy zawrót głowy” to tytuł i główne przesłanie tego modułu. W związku z tym wybraliśmy lekturę o tematyce dotyczącej osoby związanej z zawodem pisarza. Była to książka Agnieszki Frączek pt. „Rany Julek! Jak Julian Tuwim został poetą”.
Jak zawsze pracę z lekturą rozpoczęliśmy od wypełnienia podstawowych wiadomości dotyczących jej treści w Lekturnikach. Przypomnieliśmy najważniejsze wątki, przygody, bohaterów i wpisaliśmy najważniejsze informacje do metryczki. Następnie namalowaliśmy portret małego Julka, wypisaliśmy jego cechy charakteru oraz namalowaliśmy jedną z przygód, opisaną w książce. Dokładnie zapoznaliśmy się z życiorysem autora, od dzieciństwa poprzez jego karierę pisarską, aż do śmierci. Uznaliśmy, że był bardzo ciekawą postacią i tak jak my jako dziecko miał swoje lepsze i gorsze dni, lubił eksperymentować, był ciekawy świata i miewał problemy z nauką, zwłaszcza z arytmetyką, która była jego piętą achillesową.
Przygody młodego Juliana Tuwima zafascynowały nas tak bardzo, że postanowiliśmy wykonać komiksy, opowiadające o jego dzieciństwie. Praca odbyła się w grupach. Każda grupa miała ciekawe pomysły na swój komiks, więc z zapałem zabraliśmy się do tworzenia.
Do kolejnego zadania pani poprosiła, abyśmy przynieśli do szkoły w pudełkach przeróżne przedmioty, które kojarzą nam się z treścią lektury i zarazem z pasjami młodego, przyszłego, wybitnego poety. Rzeczy te zaprezentowaliśmy przed klasą, a były nimi m.in. sztuczne węże i jaszczurki, długopisy, książki przyrodnicze, lupy, pipety do doświadczeń chemicznych, pluszowe pieski, słowniki obcojęzyczne i książki z poezją. Wszystkie te atrybuty kojarzą nam się z dzieciństwem i zainteresowaniami Julka Tuwima. Następnie na dużym papierze odrysowaliśmy sylwetkę człowieka, która przedstawiała postać głównego bohatera i na podstawie przyniesionych atrybutów wypisaliśmy jego zainteresowania. Plakat zawisł w naszej klasie jako ozdoba, a sylwetka pisarza codziennie przypomina nam o tym, że każdy z nas, bez względu na przeszkody napotykane w życiu, może zostać tym, kim marzy i robić to, co kocha i lubi najbardziej.
Ostatnim zadaniem do wykonania były odwiedziny w znanym nam już Wirtualnym Mieście Zawodów. W pracowni komputerowej każdy odszukał na właściwej stronie internetowej instytucji związanej z zawodem pisarza, było to Wydawnictwo, a następnie wypisał cechy jakie powinien posiadać pisarz oraz atrybuty, jakie służą mu do wykonywania swojej pracy.
Kończąc realizację II modułu dokonaliśmy samooceny dotyczącej znajomości treści lektury oraz wiedzy odnośnie zawodu wykonywanego przez głównego bohatera książki.